HR insights
Vissza

Őszinte gondolatok az önéletrajzokról

Az önéletrajz nem egy esszé az ember életéről, hanem egy olyan dokumentum, amely tömören és minőségien kiemeli a legfontosabb szakmai eredményeket, időrendben bemutatja a legutóbbi munkatapasztalatokat, és felhívja a figyelmet a készségekre és a végzettségre. 

Az önéletrajz nem arra való, hogy első szerelmekről, bulikról, házaséletről, gyerekek számáról vagy tartásdíjakról szóljon. 

Ellenkezőleg: a cél az, hogy a toborzónál vagy a leendő munkáltatónál a lehető legjobb benyomást keltsük, és a néhány másodperces átnézés alatt is nyomot hagyjunk az emlékezetében. Egy olyan jelet, amely elvezethet a következő munkahelyedhez. 

A fent említett példák – gyerekek száma, tartásdíj – nem kitaláltak. Valóban szerepeltek olyan jelöltek önéletrajzaiban, akik adatbázisainkon keresztül jelentkeztek. 

Az állampolgárság, nem, vallási vagy politikai nézetek szintén az oda nem illő adatok közé tartoznak. 

 

Mit tartalmazzon az önéletrajz? 

A munkatapasztalat esetében a legnagyobb hangsúlyt a legutóbbi időszakra kell helyezni. Az elmúlt 5–10 év szakmai tapasztalata számít igazán – ez érdekel minket a legjobban! 

Részletesen mutasd be az utolsó 2–3 munkahelyedet, a korábbiakat pedig foglald össze „Korai karrier” címszó alatt. 

Elég megadni a munkaadó nevét és a betöltött pozíciót, valamint jelezni, ha diákmunkáról, fizetett gyakornokságról vagy önkéntességről volt szó. 

Legyél körültekintő a legfrissebb tapasztalatod leírásánál – a „részletes” itt kulcsszó. Emeld ki (félkövérrel, külön sorban) a munkaadó nevét, az iparágat, a pozíciót, és 3–4 pontban sorold fel a legfontosabb feladatokat. 

Ne másolj munkaköri leírásokat a szabályzatból vagy rendszerekből. 

Helyette használd az ún. CAR-módszert

 

A CAR-módszer 

A CAR az angol Challenge – Action – Result rövidítése, azaz Kihívás – Cselekvés – Eredmény

Például, ha értékesítésben dolgozol, írd le, hogy „bővítetted az üzleti hálózatot” – ez a kihívás, amit a munkáltató eléd állított. Ezt úgy érted el, hogy aktív kapcsolatot tartottál ügyfelekkel e-mailben és telefonon – ez a cselekvés –, ami évi 10%-os ügyfélszám-növekedést eredményezett – ez az eredmény. 

Ez a módszer világosan bemutatja, mit tettél, hogyan, és milyen kézzelfogható eredményt értél el. 

Ha nincs számszerűsíthető eredmény, akkor is megnevezhetsz kézzelfogható sikert, például: „nőtt az ügyfélelégedettség”, „javult a márkaismertség” vagy „erősödött a munkáltatói márka”. 

 

Tanulmányok a CV-ben 

Az iskolai végzettségnél a legmagasabb fokozatot emeld ki: középiskola, főiskola vagy egyetem. 

Ha van diplomád, írd be, milyen szakirányokon tanultál, melyek voltak a legfontosabb tantárgyak, vagy miről szólt a záródolgozatod. 

A középiskolánál alacsonyabb végzettségeket (pl. általános iskola) nem szükséges megadni – ezek elvégzése magától értetődő. 

Kurzusokat, tréningeket, tanúsítványokat szintén érdemes megemlíteni – de csak a releváns és friss képzéseket. Egy 10 évvel ezelőtti Coursera-tanfolyam valószínűleg már nem aktuális, és egy Word-tanfolyam sem versenyképes már. 

 

Készségek leírása az önéletrajzban 

A készségek tesznek versenyképessé. De itt is legyél őszinte, különösen az idegennyelv-ismeret önértékelésénél. Túl gyakori, hogy a jelentkezők C1/C2 szintet írnak angolból. 

Ez az anyanyelvi, illetve felsőfok feletti szint – azoké, akik angol nyelvterületen tanultak vagy dolgoznak napi szinten. 

Tedd magad egy olyan helyzetbe, ahol 10 percet kell angolul beszélni egy ügyféllel vagy kollégával. Ha a beszélgetés 8 percében kézzel-lábbal kell magyaráznod, akkor nem vagy C1-es szinten. 

Ez minden más készségre is érvényes: azt írd be, amiben tényleg jó vagy, amit álmodból felkeltve is tudsz. Lehet ez Photoshop képszerkesztés, pivot-táblák, egy idegen nyelv vagy programozás – ezek jöhetnek. A többit hagyd ki. 

 

Többféle önéletrajzod is lehet 

Tévhit, hogy csak egy önéletrajzod lehet. Nem hiba, ha van egy rövid és egy részletes verziód, sőt, az sem baj, ha a kinézetet és a tartalmat az adott pozícióhoz igazítod. 

A lényeg: az önéletrajzod legyen világos, átlátható és tömör. Tűnjön ki a tömegből – de pozitív értelemben. 

Egyéb blog

HR insights

7 legjobb módszer a munkavállalók motiválására

A mai, egyre versenyképesebb üzleti környezetben kiemelten fontos, hogy hatékony módokat találjunk a munkavállalók elkötelezésére. A motivált…
HR insights

Mentorálás – a fiatalok szakmai motivációjának kulcsa

Ahogy a Z generáció egyre nagyobb arányban jelenik meg a munkaerőpiacon, világosan látszik, hogy egészen más elvárásokat és munkaszokásokat hoznak…
Peter Varga

Varga Péter a HR Portálon: A leggyorsabb cégek szerzik meg a legjobb jelölteket

A Manpower Hungary ügyvezető igazgatója, Varga Péter nemrég interjút adott az egyik legelismertebb hazai HR szakmai platformnak, a HR Portálnak.
thumbnail

Sikeres határokon átnyúló toborzási együttműködés: Francia igények és magyar szakértelem

2024 kora tavaszán csapatunk ambiciózus toborzási projektbe kezdett, szoros együttműködésben francia kollégáinkkal, hogy egy franciaországi IT…
Employer branding

Miért működnek egyes vállalatok „tehetségmágnesként”?

The current labor market situation
JA

Felkészítés a jövőre: A Manpower Hungary Pályaorientációs Programja diákoknak

Az iskolában tanultak elsajátítása kétségtelenül fontos a mindennapokban és a munkakörnyezetben való boldoguláshoz. Viszont számos olyan egyéb…
Beilleszkedés a munkahelyen

Új munkahely, új lehetőségek: Tippek a sikeres beilleszkedéshez

Tudásunkkal és tapasztalatunkkal segítjük az üzleti folyamatokat. Nézd meg blogunkat, és meríts ötleteket a sikeres megoldásokhoz!
loading-gif